escape games op maat

“Play is the highest form of research.”
-Probably not by Albert Einstein

Waarom

Interactieve spellen en ervaringen zoals escape games zijn ideaal om op een veilige en tegelijk uitdagende manier deelnemers te laten kennismaken met allerlei thema’s. Je kan een ze inzetten met als doel informeren, trainen, sensibiliseren, …

De combinatie van spelen en leren door interactie met de fysieke wereld en met elkaar zorgt ervoor dat spelers zichzelf uitdagen en diverse emoties ervaren. De ervaring bevordert actieve deelname, creativiteit en samenwerking. Observatie van het spel en de spelers kan inzichten bieden in groeps- en team dynamiek, wat interessant voer is voor reflectie. 

 

Onze manier van werken

#ANT bedenkt, ontwerpt en realiseert inhoudelijke en interactieve games, experiences en installaties.

Hierbij hanteren we volgende principes:

  • Vertrekpunt is een goede afstemming met de opdrachtgever rond de doelstelling: informeren, sensibiliseren, trainen, …

  • Fun en inhoud versterken elkaar.

  • We vertrekken vanuit de eindgebruiker: wat hebben zij nodig, wat spreekt hen aan, …

  • Testen, testen, testen. Van eerste idee tot draaiboek bij het finaal spel, alles wordt via rapid prototyping ontworpen en getest.

Minimaal hebben we input nodig over het thema van experts. Vervolgens gaan we zelf aan de slag.

Maximaal gaan we volledig co-creatief aan de slag. Dit zorgt dat we impact hebben bij alle betrokkenen en groot draagvlak voor het promoten en verspreiden van het spel na oplevering.

 

Onze projecten

Het atelier van René (autisme)

Het atelier van René is een escape game over autisme, gemaakt met de input van mensen met autisme. De game is bedoeld om een aantal ervaringen op te doen die mensen met autisme dagdagelijks tegen komen. Een game i.s.m. de Liga Autisme Vlaanderen en ervaringsdeskundigen met autisme.


Patiënt X (patiëntveiligheid)

Deze game is bedoeld om op een leuke en originele manier aan de slag te gaan rond patiëntveiligheid en patiëntbeleving in het ziekenhuis. Alle spelelementen zijn gebaseerd op realistische situaties in ziekenhuiscontext. Deze game kwam tot stand i.s.m AZ Sint-Lucas Gent.


Food Factory (jobs in de voeding)

Deze mobiele game enthousiasmeert jongeren in 3de graads secundair voor jobs in de voedingsindustrie. Een Mobiele Escape Game in opdracht van POM West-Vlaanderen en Joblabo Roeselare.


De Tuin van Victoria & de trein van edgard (dementie)

Deze 2 games zijn mobiel en kunnen ontleend worden door organisaties met als doel sensibilisering en deskundigheidsbevordering. Hoewel de games in de eerste plaats gericht zijn op sensibilisering rond dementie kan iedereen ze spelen. Er is geen voorkennis rond dementie vereist. I.s.m. ECD Paradox.


Proof of Concept

Als Koen van Strategy & Transformation bij KBC ons vraagt of we kunnen helpen met een proof of concept, dan doen we dat graag. Hoe kunnen Escape Games en de KBC Mobile app elkaar versterken? What’s in it voor Escape Games? Hoe draagt het bij aan bekendheid van de KBC Mobile-APP?


Re-Connect (de inhoud van je smartphone)

De gemiddelde smartphone doet 2,5 jaar dienst. Verontrustend, als je weet dat mijnbouw één van de 4 grootste drivers van ontbossing wordt genoemd. Met deze escape game beïnvloeden we de relatie die jonge gebruikers hebben met hun elektronische toestellen.


Studio Globo (eerlijke handel)

Studio Globo lanceerde in oktober 2023 Fair Enough. Dat is een inleefatelier voor leerlingen van het 2de en 3de secundair, waarbij ze de opdracht krijgen om het product van de toekomst te ontwikkelen.
 
Leerlingen ontwerpen in teams een duurzaam textielstuk, chocoladeproduct of smartphone. Doorheen het inleefatelier moeten ze keuzes maken die een impact hebben op #people, #product en #potential. Deze keuzes maken ze op basis van info die ze kunnen vrijspelen doorheen het atelier.