Mobiele Escape Games starten gesprek rond Dementie

 

In samenwerking met ECD Paradox en 30 vrijwilligers bouwden we
2 escape games over dementie.

Een samenwerking tussen Escape Game makers, een Expertisecentrum, professionele hulpverleners, mantelzorgers, enthousiastelingen en nog enkele wilde ganzen…

Naast de vooropgestelde output (2 escape games), bracht dit project heel wat teweeg in de professionele wendbaarheid van de deelnemers. Bijvoorbeeld 1 van de deelnemers had vooraf niet verwacht dat ze het technische van het bouwen leuk zou vinden. Ze vond het fijn om machines te leren gebruiken. Een andere deelnemer heeft zijn jobinhoud herzien. Hij wil bijleren over programmeren. Onze inhoudelijke partner, het Expertise Centrum Dementie, werd wakker geschud door heel wat vragen van mantelzorgers. Die blijkbaar de weg nog te weinig vinden naar hun aanbod.


Van Thema naar game

#ANT faciliteerde het proces en stond in voor de productie van de games.
Door een gestructureerde aanpak startend vanaf een verkenning van het thema, over brainstorms en selectie van ideeën, via rapid prototyping en playtesting tot uitwerking van game, draaiboek en nabespreking. Allemaal met aandacht voor de individuele inbreng van medewerkers en focus op het einddoel.

Resultaat: de Tuin van Victoria - gericht naar professionele hulpverleners - en De Trein van Edgard - gericht naar mantelzorgers. 2 mobiele games om op een speelse manier elementen van dementie te ervaren. 2 debriefings om aanpak te bespreken en ervaringen te delen.

Voorkennis is niet vereist, het is een inhoudelijke teambuilding die nazindert.


De Tuin van Victoria: Escape Room als inhoudelijke teambuilding rond dementie

“Hallo, dit is Christian, de wijkagent. Ik ben blij dat jullie er zijn. Ik kreeg daarnet bericht dat er iets aan de hand is bij Victoria. Maar toen ik er bij kwam, tierde ze dat iedereen moest weggaan en ze enkel de mensen wou zien die ze vertrouwt. Ze heeft zich opgesloten in haar huis. Misschien kunnen jullie de juiste mensen vinden om langs te sturen. Oh en trouwens, ik heb een portefeuille op de grond gevonden, ik heb die op de brievenbus gelegd. Bekijk die zeker eerst.”

Met dit geluidsfragment begint de escape game over dementie. De spelers bevinden zich in de voortuin van Victoria. Hun opdracht: achterhalen welke mensen Victoria vertrouwt en deze via digitale ID’s tevoorschijn toveren. Elk nieuw personage dat wordt gevonden, voegt een nieuw element toe aan het verhaal. De spelers lossen puzzels op die op het eerste zicht meer te maken hebben met een tuin dan met dementie. Maar elke puzzel vindt zijn oorsprong in de problematiek van dementie. Een voorbeeld: een puzzel waarbij je foto’s van gezichten krijgt en moet achterhalen welke naam bij welk gezicht hoort. In het dagdagelijks leven een makkelijke opdracht. Maar personen met dementie kunnen het door het dementieproces moeilijker krijgen met het herkennen van mensen. Daarbij vormt de juiste naam en de benaming van de relatie een probleem. Zo is er wel sprake van ‘herkenning’ van een vertrouwd persoon/gezicht, maar kan de koppeling niet altijd meer worden gemaakt met de juiste naam of benaming van relatie. Na afloop krijgen de spelers een overzicht van de puzzels te zien, met hun link naar dementie.


De Trein van Edgard: Escape Room als gesprekstarter over dementie

“Goeiedag, mijn naam is Edgard. Ik heb een rijk leven gehad, maar meer en meer vergeet ik dingen. En daarom wil ik jullie meenemen op de trein van mijn leven. Ik neem jullie mee naar de belangrijke momenten. Kunnen jullie mij helpen de ontbrekende stukken weer op hun plaats te zetten?”

De spelers bevinden zich op de trein van Edgard. Hun opdracht: een aantal ontbrekende stukken uit het levensverhaal van Edgard weer op de juiste plaats zetten. Een souvenir van een verre reis, een vergeten verjaardagscadeau, een verloren liefde en een jeugdvriend. Elk weergevonden item brengt de spelers naar een volgende plaats in Edgard zijn levensverhaal.

De spelers lossen puzzels op die op het eerste zicht meer te maken hebben met een treinreis dan met dementie. Maar elke puzzel vindt zijn oorsprong in de problematiek van dementie.

Een voorbeeld: een puzzel waarbij je een blinde kaart hebt en een kaart met plaatsnamen. Door in een koffiebeker te kijken zie je cijfers bij de plaatsnamen. En hoewel deze alledaagse voorwerpen op het eerste zicht niets elkaar te maken hebben, moet je ze toch met elkaar linken.
Al doende word je korte termijngeheugen op de proef gesteld. Je raakt gedesoriënteerd. Je herkent voorwerpen, maar weet niet wat ermee te doen. Zaken waar personen met dementie dagdagelijks mee geconfronteerd worden.

Na afloop krijgen de spelers een overzicht van de puzzels te zien, met hun link naar dementie. Op deze manier start het gesprek rond hoe ze dagelijks omgaan met en kijken naar personen met dementie in hun netwerk.


Partners in ontwikkeling

Regionaal ExpertiseCentrum Dementie Paradox maakte in 2021 een filmpje om de Escape Games en de waarde van het ontwikkelproces in partnerschap toe te lichten


Praktische info

Deze games zijn mobiel en kunnen ontleend worden door organisaties met als doel sensibilisering en deskundigheidsbevordering. Hoewel de games in de eerste plaats gericht zijn op sensibilisering rond dementie kan iedereen ze spelen. Er is geen voorkennis rond dementie vereist.

  • De Tuin van Victoria is een mobiele escape game van 60 minuten voor 4 tot 8 spelers. Deze is gericht naar professionele hulpverleners.

  • De Trein van Edgard is een mobiele escape game van 30 minuten voor 3 tot 6 spelers. Deze is gericht naar mantelzorgers en netwerk van mensen met dementie.

Teams en non-profit organisaties die er mee aan de slag willen, kunnen de escape games ontlenen via Expertisecentrum Dementie Paradox.

Voor aanvragen voor een exemplaar op maat, contacteer Toon via toon@antescaperooms.be of +32 472 321 239.

De ontwikkeling van de game is een samenwerking met ECD Paradox. Het project kreeg steun van de Vlaamse Overheid, Stad Gent, de Koning Boudewijnstichting en de Nationale Loterij.