FOOD Factory
deze mobiele game enthousiasmeert Jongeren voor jobs in de voedingsindustrie
Opdrachtgever: POM West-Vlaanderen en joblabo Roeselare
De Game
Mobiele Escape Game Food Factory (2021)
In opdracht van POM West-Vlaanderen en Joblabo Roeselare
Een mobiele game om 3de graads secundair enthousiast te maken voor jobs in de voedingsindustrie van de toekomst.
Ontwerpcriteria:
Fun en uitdagend
Speelbaar door 4 tot 20 leerlingen tegelijk
Mobiel en eenvoudig te plaatsen op locatie
Realistisch look & feel van de voedingsindustrie vandaag en in de toekomst
Gelinkt aan STEM-leerinhouden van 3de graad secundair
Nabesprekingspakket te gebruiken door leerkrachten
Onze aanpak
1) Plaatsbezoek en startontwerp voor offerte
2) Onderdompeling in het thema via interactieve workshop met stakeholders, interviews, fabrieksrondleiding en bevraging van leerlingen secundair.
3) Uitwerking van spelverloop op basis van:
Relevante beroepsprofielen en competenties geselecteerd door Joblabo (R&D, engineering, automatisatie)
Relevante thema’s geselecteerd door jongeren (duurzaamheid, milieu, innovatie)
Inspiratie voor spelelementen en gamemechanics (transportbanden, competitie, profielen)
4) Prototyping & User Testing
Zo snel als we kunnen beginnen we te prototypen. Eerst aparte elementen in karton of als schets op papier. Vervolgens steeds in meer definitieve vorm. We merken keer op keer dat wanneer we overschakelen naar definitieve materialen, dat spelers andere uitdagingen ondervinden.
5) Productie
Alle elementen voor deze game werden in huis bij #ANT gemaakt. Schrijnwerk, metaalbewerking, CNC-frezen, lasercutting, 3D-printen, software, hardware, … Alles werd in huis geproduceerd.
Voor ondersteuning bij electronica konden we beroep doen op Stan ‘Robot-Wizard’ Martens.
Wat is een hoogtechnologische fabriek zonder Robotarm?
6) Opleiding
Finale test werd gedaan met de vrijwilligers (toekomstige spelbegeleiders) van Joblabo op onze locatie in Gent. Vervolgens werd ook nog een opleiding rond opstellen van de game en rond begeleiden van de game gegeven in Roeselare zelf.
7) Oplevering
Reacties & Pers
Reacties
“Gewoon wauw, ik heb al veel escape rooms gespeeld. Ik had nooit verwacht dat je buiten een ‘kamer’ dezelfde sfeer en speelervaring zou kunnen creëren.“ - Brian, POM West-Vlaanderen
“Het is leuk dat het tegen elkaar is, maar dat je wel je eigen team hebt om mee samen te werken.” - Leerlinge 5e Industriële Wetenschappen
“Als dit geen STEM-ervaring is, dan weet ik het ook niet meer. Er zit zoveel in, zonder dat het schools aanvoelt. Of dat je perse alles al moet kennen.” Dirk, Vrijwilliger Joblabo
“Voedingsindustrie, ik ken Poco Loco hier in de buurt, tortilla’s enzo. Ik wist niet dat daar zoveel bij kwam kijken. En zo hi-tech.” Leerling 6 Wetenschappen-Wiskunde
Pers
HLN.be: Escape game maakt jongeren warm voor job in voedingsector
Vilt.be: Escape game moet werknemers naar West-Vlaamse voedingssector lokken
Foodindustry.be: Voedingsindustrie zoekt werknemers met Food Factory-spel
Weetjes
Urban Mining
Voor recuperatie van materialen konden we beroep doen op Milcobel. In een oude fabriek mochten we materialen gaan Urban Minen. Perfect bruikbaar, maar niet meer voor de nieuwe eigenaar. Dus deze gingen of naar het schroot of naar de gekken die om 5u in Gent vertrokken met een camionette om deze vol te laden. Ook dat voegt een duurzaam kantje toe aan dit project.
Prototyping
Voor de Mar-Z Shooter in deze game testte Annelies 25 verschillende materialen en vormen voor ze een ‘definitieve patat’ koos. Deze moest zowel duurzaam, licht en esthetisch zijn, alsook vlot rollen en informatie kunnen verbergen.
Gemiddeld maken wij 3 prototypes. Tijdens het prototypen leren we zowel over materialen, vormgeving en constructie, als over het gebruik door onze testers.
Voor meer info rond dit project of een gelijkaardige vraag: toon@antescaperooms.be
Concept: Toon Maillard, Stef Thienpont en Annelies Poppe
Realisatie: Toon Maillard, Stef Thienpont, Annelies Poppe, Stan Martens, Roel Kint
Fotograaf: Dirk Martens