Patiënt X

een Escape room over patiëntveiligheid en preventie

 

Doel

Deze game is bedoeld om op een leuke en originele manier aan de slag te gaan rond patiëntveiligheid en patiëntbeleving in het ziekenhuis. Ook een aantal ruimere preventiethema’s komen aan bod.

Het is een mobiele escape game. Hierdoor kan deze game ook in jouw organisatie worden opgesteld.

Alle spelelementen zijn gebaseerd op realistische situaties in ziekenhuiscontext.

Samenwerking, communicatie en creatief denken zijn nodig om het spel op te lossen.

Er is geen voorkennis vereist om deze game te spelen.

Er zit veel inhoud in. Tijdens het spel ben je daar totaal niet mee bezig, maar het zet je achteraf wel aan het denken.
— Maarten, diensthoofd zorg


 

Jouw missie

Vannacht is er in het ziekenhuis ingebroken.

Verschillende veiligheidsmaatregelen zijn geactiveerd. Hierdoor lig het volledige systeem plat en zit je opgesloten.

 Je missie is om het systeem weer werkend te krijgen en jezelf te bevrijden uit deze ruimte.

 Bovendien ligt in de ruimte naast jullie een patiënt. Identificeer de patiënt en geef zo snel mogelijk zijn of haar correcte naam door.

Allez, luister eens iedereen. Ik ken dat. Dat is hier teambuilding. Jullie gaan daar staan en zeggen wat je ziet. Wij gaan dat hier dan kunnen gebruiken!
— Helga, administratief medewerker



 
 

Thema’s

Deze thema’s komen aan bod: handen wassen, opkuisen van gevaarlijke producten, persoonlijke beschermingsmiddelen, non-verbale communicatie, read back, registratie van toestellen, noodplannen en vluchtwegen, afval sorteren, prik- en snij-incidenten, patiëntbeleving, lookalikes en soundalikes, identificatie, noodnummers, wachttijd na ontsmetten, volgen van procedures, uitloggen.

Als Bulgaarse vond ik het leuk dat er ook aandacht gegeven wordt aan anderstaligheid. Zowel bij de patiënt als bij het personeel.
— Paulina, logistiek medewerker
 

Praktisch

  • Aantal spelers: 4 tot 6

  • Spelduur: 35 à 50 minuten

  • Doorlooptijd met intro, spel en opnieuw speelklaar zette : 75 à 90 minuten, debriefing afhankelijk van de gewenste diepgang.

  • Doelgroep: alle medewerkers van het ziekenhuis

  • Taal: Nederlands – ondersteund door visualisaties en spelbegeleiding

  • Wij voorzien alle spelmateriaal, een handleiding voor de spelbegeleider en een inhoudelijk overzicht van de puzzels voor de spelers.

  • Een afsluitbare binnenlokaal (+/- 40m2) en een aantal basiszaken zijn door het ziekenhuis of de organisatie zelf te voorzien.

    Meer info in de Technische Fiche

Wij zijn al wel ervaren escape room spelers. Je merkt dat het voor een breed publiek gemaakt is. Toch is het nog steeds uitdagend en hebben we ons ook echt wel geamuseerd.
— Team FBI met recordtijd van 19 minuten 17 seconden (eerste opvolger heeft 34 minuten)
 

Credits

Concept en spel: Toon Maillard, Annelies Poppe, Stef Thienpont

Realisatie: Toon Maillard, Annelies Poppe, Alwin Viaene, Jorik Van Dorpe

Met dank aan Nike, Iny, Karin, Catherine, Emma, Elisa, Dacha, Melissa, Tim & Maarten van AZ-Lucas Gent voor de inhoudelijke input.

Merci aan alle speeltesters voor jullie inlevingsvermogen, moed om onze prototypes te stress-testen en waardevolle feedback.

 
Wat me vooral opviel was hoe snel jullie [#ANT] mee waren in onze inhoud. Jullie stelden meteen goeie vragen. Als jullie extra materiaal of informatie nodig hadden, wisten jullie vaak zeer gericht te zeggen waarom en hoe. Voor ons gaf dat veel vertrouwen in jullie manier van werken.
— Nike, verantwoordelijke kwaliteitsdagen AZ SInt-Lucas
 

Pers


Galerij

Foto’s: Pavlina Photography

Embed Block
Add an embed URL or code. Learn more